10.5.07

rena barn, rent dagis

mångkultur är fel anser nationaldemokrater och vill starta etniskt rena dagis. i både uppsala och södertälje. partiets ledare marc abramsson säger
det skulle vara väldigt fint att ge dem en bra start, en svensk start. men också där man skulle dra ner på genuspedagogiken och andra konstiga idéer som man försöker indoktrinera barnen med
även partiets partisekreterare vávra suk talar om detta
på vanliga dagis har man barn från alla kulturer och det tycker vi är fel. det går emot allting man gjort tidigare i historien, det naturliga är att uppfostra barn i en nationell anda
själv är vávra suk från tjeckien och vidare berättar hon om det:
det är inte samma kultur, men de är kompatibla, vi har samma bakgrund med kristendom och allt vad det innebär. vi bryr oss om alla kulturer, speciellt de västerländska. jag arbetar för ett samförstånd mellan de europeiska kulturerna.
väldigt underligt tycker jag att vissa kulturer ska kunna komma till samförstånd, men inte andra. vart drar man gränsen? har nd, sd och andra rasförrädare (människorasen är ändå bara en) missat att våra kristna värderingar och religion kommer från mellanöstern? och att allah och gud är en och samma? för inte verkar det som att de tillhör en kultur som kan ansöka om samförstånd.
när jag var liten gick jag på ett dagis som hade 2 avdelningar, en svensk och en spansk. och jag skulle aldrig byta ut mitt dagis mot nåt annat. vi hade jätteroligt, trots andra kulturer. visst ja, spanjorer är också västerlänningar. men de barn som var från latinamerika eller andra spansktalande delar av världen? storbrittanien är västerländskt. inkluderar det indien och hong kong?

4 comments:

Glenn said...

Jag som förskolärare borde väl säga några väl valda ord kring detta. Men efter att ha skrivit lite och läst igenom det så lät det som att jag skulle vara för etniskt rena förskolor. Så är givetvis inte fallet.
Blandade barngrupper är nyttigt för båda parter, och även för deras föräldrar.
Men men, jag förklarar gärna vidare mera. Kanske över en middag nästa vecka?

g-spot said...

låter som en bra idé! Så kan du utveckla och inveckla ditt resonemang, se om jag förstår det när jag tuggar frenetiskt (både munnen och hjärnan). ;)

hos er eller mig? =)

Fosterjordnära said...

Rättelse.

Människo ARTEN är endast EN , men människo RASERNA är många och dessutom unika .

g-spot said...

Du säger potatis, jag säger potäter.
Vart tycker du att gränsen ska dras? Ska det endast gälla svenska medborgare, eller etniskt svenska? Ska adopterade barn få gå på sådana dagis? Och varför sluta där? Varför inte göra dagis som är förbehållna för barn från olika delar av Sverige. Norrlandsdagis där man serverar renskav och pitepalt? Kanske ska dalmasar bara bo i Dalarna och Stockholmare inte få resa utanför 08-området?
Kanske blir det svårt att motivera ett etniskt rent dagis om man samtidigt ska verka för jämställdhet och mot rasism?