13.10.06

devils and angels

sweden has a new government. it's about a week old. and it's been surrounded with "scandals"! the ministers haven't paid their tv-licenses and they've paid their babysitters black! OH MY GOD!!! i gotta say, Sweden must be an unbelievably boring country! or at least we have very dull politicians. the people rage against the political world again! how dare they not add incometax on the babysitters salary? or skip paying tv-license, so that sweden can have independent radio and tv-stations? is this really the worst that our politicians can muster up? let's compare to the ongoing scandals in the states. just to take some, the republican party in the states has scandals! a former congressman who mailed young, male employees sexual males. the youngest one was 16. a senior congressman who took bribes. bribes!
bh, and in sweden, the dominating news of this week: the ministers that didn't pay for their tv-license! ta-ta-ta-ta!

news I like: the winner of this year's nobel peace award is a man who started a bank with the idea of financially helping the poor. awesome!

2 comments:

g-spot said...

Okej, det är inte bra att bryta mot lagen. Oavsett läger. Men om vi tar den regering vi haft de senaste 4 åren, har ingen av de gjort nåt som går emot lagen? Man ska inte kasta sten i glashus och därför känns det bara genant när sossarna och de andra i oppositionen kastar sig över det här, som om de aaaaldrig skulle kunna göra något liknande.

Rötägg finns i alla läger. De ska bort, absolut. Maria Borelius tycker jag ska bort, men det för att hon visat upp en attityd som inte är acceptabel. Det är inte sakerna i sig som jag stör mig på (ok, hennes sommarhus, jag stör mig på det) utan att det är ett genomgående led av en attityd att tillskansa för sig själv som inte ger mig förtroende i hennes roll som handelsminister.
När det kommer till kulturministern så blir tv-licensen klart viktigare, men här har hon gjort återkall och jag ser ingen anledning till att inte se hur hon fungerar i sitt jobb.

Det viktiga är inte, tycker jag, vad de gjort tidigare, utan vad de gör nu, medan de är i ämbetet. Därför vill jag gärna ge de en chans och få se deras kompetens.
Fredrik Reinfeldt må vara ny i sin roll som statsminister, men han är inte dum. Jag har tilltro till att han sätter rätt person på rätt plats.

Sen måste jag bara fråga vilka "vi" är? För om det är svenska folket, så var det faktiskt de som röstade bort era röda arslen ur regeringen. ;P

/blåbäret som gärna spelar av pengar på lingon... fair and square.

Anonymous said...

But we love a good old scandal, don't we..!?